Dueholm går forrest i kampen for bedre hønsevelfærd

Dyrevelfærd har altid haft højeste prioritet hos Dueholm. Derfor lancerer de nu hønsevelfærd.dk for at skabe et endnu bedre liv for æglæggende høns.

Dueholm går forrest i kampen for bedre hønsevelfærd. For Dueholm er økologi lig med høj dyrevelfærd, og deres høns lever det gode, økologiske liv med god plads at bevæge sig på, økologisk grovfoder og dagslys i stalden. Derfor var Dueholm heller ikke i tvivl, da en rapport fra Københavns Universitet i september sidste år viste, at 8 ud af 10 høns får brud på det yderste af deres brystben, når de lægger æg.

– Det kan vi ikke acceptere. Derfor har vi i samarbejde med Coop skabt hønsevelfærd.dk for at sætte fokus på, hvordan vi kan give æglæggende høns endnu bedre levevilkår, forklarer Susanne Poulsen, der er grundlægger af Dueholm.

Naturligt at gå forrest

Det er ikke første gang, Dueholm sætter foden ned i forhold til hønsevelfærd. De var de første, der i begyndelsen af 90’erne stoppede med at brænde spidsen af hønsenes næb, de var de første, der gav deres høns en veranda, og de var med til at gøre det til et lovkrav, at økologiske høns skal leve økologisk hele livet. Sammen med Coop har de også udviklet et koncept for deres æg med 4 Hjerter, der betyder, at forholdene for hønsene er ekstraordinært bedre end for andre økologiske høns.

– Nu ønsker vi at sætte yderligere fokus på økologi og høns, da vi mener, at vi i samarbejde med andre eksperter kan gøre en forskel for høns i Danmark, forklarer Susanne Poulsen.

Forskning og egne forsøg

På Hønsevelfærd.dk vil Dueholm følge forskningen inden for hønsevelfærd tæt og samle de seneste resultater og viden, så det er nemt for alle at holde sig opdateret. Dueholm er også i gang med at bygge deres egen forsøgsstald, hvor de vil teste, om de kan skabe mere skånsomme produktionsforhold for de æglæggende høns. På Hønsevelfærd.dk vil Dueholm også bringe andre eksperter inden for økologisk ægproduktion i spil for at bidrage til debatten om, hvordan vi kan øge den generelle hønsevelfærd. Dueholm håber at kunne engagere forbrugerne i sagen også.

– Vi ønsker at få alle til at tage aktiv stilling til hønsevelfærd, og vi tror på, at vi i fællesskab kan gøre en forskel, siger Susanne Poulsen.

FAKTA: Hver tredje dansker køber økologiske fødevarer, fordi de mener, det bidrager til øget dyrevelfærd.(Markedsanalyse, Landbrug og Fødevarer, 2019)

For yderligere information er du også velkommen til at kontakte kommerciel direktør i Dueholm Jesper Juul på jj@dh-group.dk eller + 45 42 36 47 59.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del denne artikel

Andre artikler

En update på vores projekt med forsøgsstalde

Der har været stille fra vores side det sidste halve års tid. Det betyder dog ikke, at projektet har stået stille.

Tilmeld dig nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få den nyeste viden om hønsevelfærd direkte i din indbakke